UDRUGA DYXY: Županijska udruga za djecu i mlade s teškoćama čitanja, pisanja i učenja, organizirala je predavanje: PROGRAMI PODRŠKE OSOBAMA S TEŠKOĆAMA ČITANJA, 08. 12. 2023. u 17,30 sati u prostorijama Gradskog kotara Spinut, Matoševa 29.

U uvodnom dijelu predsjednica Udruge, Meri Butirić podsjetila je prisutne o počecima Udruge Dyxy u Gradskoj knjižnici Marka Marulića u Splitu. Logopedska radionica sa knjižničarkama Meri Butirić i Majom Tadin uz veliku stručnu pomoć logopedinje Vedrane Bašić pomagala je djeci u ublažavanju teškoća čitanja i pisanja. Kako je broj djece sve više rastao, 2007 god radionica je prerasla u Udrugu Dyxy i krenula u izazovi put ublažavanja teškoća jezičnog spektra kod djece i mladih i evo to već traje punih 16 godina.

Predsjednica Udruge predstavila je predavačice: dr sc Ljiljanu Sabljak i knjiž. savjetnicu Dunju Mariju Gabriel (NSK Zagreb ).

Kako prepoznati teškoće čitanja i učenja i kako pomoći djeci s teškoćama čitanja.

Pravo svake osobe na čitanje je osnovno ljudsko pravo. To je pravo na jezik, kulturu, na puni stvarni život.

Danas više nego ikada, uslijed prevladavajuće multimodalne medijske komunikacije javljaju se poteškoće kod čitanja i razumijevanja pročitanoga, a bez vizualne potpore smanjuje se čitateljska koncentracija i motiviranost, zbog čega nastaju kognitivne, komunikativne i druge teškoće u procesu čitanja. Smanjuje se sposobnost rukovanja jezikom, što utječe na misaone procese.

Danas sve više govorimo o tome kako treba ponovo poučavati čitanje na više razina:

  • Čitanje lako čitljivih tekstova odnosno građe lagane za čitanje koja je pisana jednostavnim jezikom kako bi jezično i grafički bila prilagođena djeci s teškoćama čitanja i razumijevanja teksta.
  • Procesom vođenog čitanja logobiblioterapijom koja je u potpunosti prilagođena djeci s teškoćama čitanja i razumijevanja teksta i njihovoj percepciji.

Građa lagana za čitanje ( lako čitljivi tekstovi ):

  • kako nastaje
  • kome je namijenjena
  • gdje se može nabaviti
  • koja je uloga knjižnica u tome

Što je logobilioterapija – vođeno čitanje u programe poticanja čitanja za osobe s teškoćama čitanja i to kroz četiri osnovne sposobnosti:

  • slušanje
  • govorenje
  • čitanje
  • pisanje

Uz pomoć logopeda, pedagoga, defektologa, voditelja vođenog čitanja ugradnjom biblioterapijskih „koraka“ i uz prilagođenu građu može se pomoći:

  • kod savladavanja straha od čitanja
  • aktiviranjem opažajnih sfera
  • stvaranjem iskustvenih mogućnosti
  • uvodnom igrom u čitanje

Takve programe vođenog čitanja valja planirati i provoditi kao posebne programe poticanja čitanja u skladu s individualnim sposobnostima, interesima i potrebama korisnika- čitatelja.

Vođeno čitanje ili logobiblioterapiju trebalo bi uvesti za sve uzraste jer daje izvrsne rezultate kako djeci tako i odraslima. Pomalo se već uvodi u osnovne škole kao dodatni sat hrvatskom jeziku.